Historia

Euskera


Esan bezala, aratuste garaian maskararen bidezko gizartearen intsektizazio orokorra ematen da. Mozorratzen den gizarte orok berriztatzen du, alegorikoki, intsektuaren bizitza. 
Aratusteak inausi garaian barneratzen gaitu; garai horretan, mozorroek intsektuak ordezkatzen dituzte eta gure etxeko atarietan azaldu egiten dira haien puske biltzea burutuz eta sariak eskatuz. Sari hauek, momentu horretan bizitzen dauden benetako larba-egoera prozesu hori gaindituta intsektuak gugana ordain eske datozela, ordezkatzen dute. 

Konjuru izaerako planteamendu honek proposatzen duena da, intsektuak ordezkatzen dituzten mozorroek haien ordainsaria jaso dutela, eta beraz, udarekin batera beroa heltzerakoan eta intsektuak haien aktibitate goreneko unean daudenean, ez direla aldez aurretik jaso dutenaren eske etorriko. 

Aratusteetan horrenbeste agertzen den sua (eta kea), intsektu-erako gizarte oldarkor honetatik babesteko daukagun baliabidea litzateke.

Hori dela eta, urtero Abanton 1998tik burutzen diren izaera tradizionaleko aratusteetan, pertsonaia mota hauek topatu ditzakegu, bai goizean Gallartan eta Sanfuentesen egiten diren Kale Eskeetan zehar, zein arratsaldean oro har, aurretik azaldutakoa helaraziz eta ospakizuna aurrera doan ahala, pertsonaia esanguratsu desberdinak topatuko ditugu.


Castellano 

  

Como ya se ha dicho, en el tiempo de carnaval y mediante la máscara se produce una insectización general de la sociedad. Toda sociedad disfrazada renueva, alegóricamente se entiende, la vida del insecto.

El carnaval nos introduce en el tiempo de la poda, momento en que los disfrazados sustituyendo a los insectos, se presentan a las puertas de las casas para realizar su cuestación y reclamar su aguinaldo, lo que significa el aguinaldo es que superando el estado larvario que de manera real están viviendo en ese momento, los insectos vienen a nosotros para reclamar su tributo.

El planteamiento de carácter conjuratorio viene a proponer que en carnaval las máscaras sustitutorias de los insectos ya han cobrado su tributo por lo que cuando llegue el calor del verano y los insectos están en su momento de mayor actividad no podrán venir a reclamar aquello que anteriormente han cobrado.

El fuego (humo) que tanto aparece en el carnaval no es más que una manera de protegernos de esta sociedad insectil tan agresiva.

Por eso en el carnaval que se realiza en Abanto que se lleva realizando año tras año desde 1998 con un carácter ya tradicional nos encontramos esa serie de personajes bien sea en la Kale eskea” o Cuestación a la mañana en los pueblos de Gallarta y Sanfuentes como a la tarde en el carnaval en general dándonos a entender lo explicado anteriormente, y a lo largo de la fiesta nos iremos encontrando diferentes personajes significativos.